På dette tidspunkt var det ikke avklart om Busch
Hansen ikke kunne bringes til soning, eller om han
fortsatt kunne anholdes for soning i Spania, selv
om dommen var foreldet i Danmark. Det står
uansett fast at Spania trakk i tvil om selve lovbruddene
Busch Hansen ble dømt for var straffbare
i Spania.
STØTTEGRUPPENS
ARBEIDE
Overlevende og pårørende etablerte etter
ulykken en støttegruppe som har arbeidet på
mange plan for å ivareta de skadelidtes interesser
etter ulykken. Vi har også arbeidet for bedre
sikkerhet på skip, blant annet ved deltakelse
i møter i sjøsikkerhetskomiteen i IMO.
Støttegruppen
dokumenterte i 1996 meget sterke indikasjoner på
at ansvarlig reder bak driften av Scandinavian Star
på ulykkestidspunktet var rederinettverket knyttet
til Miami-baserte SeaEscape / International
Shipping Partners, med Niels-Erik Lund, Fred
Kassner, Louis Pietro, Joel Rahn og Stuart Graff som
de sentrale personer.
Dette
ble senere underbygget av aviser i Danmark og
Norge. Avdekkingen av et operativt nettverk som
aldri ble etterforsket eller stilt til ansvar, medførte
at Støttegruppen arbeidet for å
innføre eierskap til skip som kontrolltema ved
havne- statkontroll i de nordiske land. Dette
er dessverre fortsatt ikke gjennomført.
ANSVARSFORHOLD
TIL OPERASJON AV SKIP OG STRAFFEANSVAR
Spørsmålet om korrekt beskrivelse av ansvarsforholdene
til operasjon av skip, og spørsmålet om
straffeansvar er nært knyttet til hverandre. Både
av hensyn til eventuelt straffeansvar og av hensyn til
skadelidte ved eventuell økonomisk kompensasjon
til skadelidte er det et viktig at ansvarlig reder fremstår
som et klart rettssubjekt.
SIKKERHETEN
MÅ PRIORITERES
Sikkerhet må ha første prioritet i moderne
samfunn der kommunikasjoner hele tiden setter mennesker
i avhengighet av teknologien. De normer for sikkerhet
som fastsettes av nasjonale og internasjonale organer,
enten det gjelder på land, i luften eller på
sjøen, må etterfølges. Millioner
av reisende må ha tillit til at transportmidlene
drives i samsvar med de regler våre folkevalgte
har vedtatt.
Et
sentralt argument innen skipsfarten er at regulering
må skje gjennom internasjo- nale avtaler. Vi mener
at havnestaten må få økt betydning.
Havnestatkrav som er strengere enn konvensjonene kan
sikre viktig dynamikk for bedre sikkerhet. Dette synspunktet
har dessverre lite gjennomslag i Skandinavia.
IMPLEMENTERING
AV KONVENSJONER
Ved alvorlige sjøulykker vil det være den
nasjonale implementering av konvensjoner som MARPOL,
SOLAS, ISM-koden og STCW som utgjør
referansen når nasjonal lovgivning legges
til grunn for etterforskning, og eventuell senere påtale
og retts- prosess mot de ansvarlige.
Den
danske lovgivningen som lå til grunn for
straffeprosessen baserte sin juridiske, anklagende kraft
fra bruddene på den danske implementering
av SOLAS- konven- sjonen. Den samme konvensjonen
er implementert i de fleste europeiske lands havnestat-
og flaggstatkontroll. Det var bruddene på regelverket
utferdiget av den danske sjøfartsadministrasjonen
som dokumenterte at dansk lov om skibes sikkerhed
var brutt. Dette regelverket er en direkte implementering
av SOLAS-konvensjonen.
OPPSIKTSVEKKENDE
SPANSK HOLDNING TIL INTERNASJONALT REGELVERK INNEN SKIPSFARTEN
Det er et meget oppsiktsvekkende signal fra spanske
myndigheter å hevde at selv de mest grove
brudd på sikkerhetsbestemmelser innen skipsfarten
på spanske skip eller i spanske farvann
ikke medfører straffeansvar for skipets reder.
Vi
antar likevel at en katastrofe med samme årsaksbakgrunn
som Scandinavian Star ville ført til reaksjon
fra spansk påtalemyndighet dersom ulykken
hadde inntruffet i spansk farvann.
Dersom
det i spansk sjøterritorium skulle oppstå
en alvorlig fergeulykke med tap av menneskeliv, eller
en oljetanker skulle grunnstøte med store miljøskader
som konsekvens, antar vi at spanske påtalemyndigheter
ville søke et juridisk grunnlag for å kreve
de ansvarlige straffet.
SPANIAS
ARGUMENTASJON
Spanias argumentasjon for å hindre gjennomføring
av høyesterettsdommen var dessverre et signal
til den spanske befolkning, spanske kystmiljøer,
miljøorganisa- sjoner og millioner av reisende,
om at det hersker rettsløshet i spanske
farvann, selv om skip som forårsaker skade opereres
i markant strid med sikkerhetsbestemmelsene.
Spania
har fremført sine synspunkter selv om landet
er medlem av det europeiske havnestatsamarbeidet
Paris Memorandum of Understanding on Port State Control.
Spania er også medlem av International
Maritime Organization. Spania har også ratifisert
SOLAS-konvensjonen med senere protokoller.
HOLDNINGEN
TIL STRAFFEANSVAR - IKKE ET ISOLERT SPANSK FENOMEN
Mye tyder på at fraværet av straffeansvar
for redere ikke er isolert til Spania. Situasjonen
med Ole Busch Hansen, som dette brevet redegjør
for, avdekker en alvorlig mangel ved konvensjonene for
sikkerhet til sjøs. Det skjer ingen avklaring
eller kontroll av hvem som er korrekte rettssubjekter
på redernivå. Ingen av de europeiske
havnestater spør for eksempel etter opplysninger
om hvem som er eier eller reder til skip når det
gjennomføres havnestatkontroll.
Det
er en uholdbar tilstand at ratifisering av de mange
viktige internasjonale avtaler som regulerer skipsfart
ikke trenger å følges opp nasjonalt med
straffeansvar dersom regelverket brytes.
NORGE
OG DANMARK HAR LOVFESTET STRAFFEANSVAR FOR REDER
Situasjonen med Hans Ole Busch Hansen og Scandinavian
Star avdekket at Norge og Danmark
er blant de svært få land som har et lovfestet
straffeansvar for skipsreder. Det er uholdbart at store
deler av verden har en rettstilstand som ikke medfører
straffeansvar for redere til skip.
Det
må også komme internasjonale initiativer
for å sikre innsyn i de operasjonelle forholdene
bak driften av skip. Det reelle eierskapet til skip
må være tilgjengelig. Dokumentene som ligger
til grunn for sertifisering etter ISM-koden er
ikke nok for å sikre slikt innsyn.
|