Skipskontrollen
delegeres til klasseselskapene
Om
intensjonene i konvensjonene ble fulgt, ville likevel
sikkerheten vært bedre enn det som er dagens virkelighet.
Dessverre er ofte selv ikke minimumskravene i kon- vensjonene
oppfylt. Flaggstaten har ansvaret, men mange registre
er opptatt av å hindre utflagging og å være
konkurransedyktige overfor andre flaggstater i kampen
om avgiftsinnbringende skip i sine registre.
Kontrollen overlates til klasseselskapene. Delegasjon
av myndighetskontroll heter det. Også Norge
har overlatt kontrollen av NIS- flåten
til klasseselskapene. Habili- tetsproblemene ved klassesystemet
er alvorlige. Klasseselskapenes kompetanse trekker Støttegruppen
ikke i tvil, men all kompetanse, spesielt i kontrolløyemed,
må fungere i habilt rammeverk.
UTSLAG AV FLAGGSTATSUVERENITET - AMERIKANSK LOVFORSLAG
OG SEA CAT
Systemet kan beskrives med noen eksempler. Amerikanske
kongressrepresentanter fremmet i 1992 forslag om
å gjøre amerikansk arbeidsmiljølovgivning
gjeldende for besetningen på skip i amerikanske
farvann. Man ville ha slutt på utnyttingen
av billig arbeidskraft.
Sikkerheten var en hovedbegrunnelse for forslagsstiller
William Clay og 8 andre kongressrepresentanter.
Norge tok raskt initiativ til en omfattende internasjonal
protest mot lovforslaget.
- Forslaget bryter med flaggstatens suverenitet, skrev
Norges ambassadør Kjeld Vibe, 29. april
1992.
GRANSKNINGSUTVALGETS ANBEFALING GLEMT
Glemt var granskningsutvalgets anbefaling til vår
egen regjering året i forveien, der det
het: - Det innføres krav om at alle skip som
går i passasjerrute på skandinavisk havn,
skal ha arbeidsavtale som sikrer besetningen søvn
og annen hvile i slik utstrekning at arbeidsoppgavene
kan utføres på en sikker måte...
Utvalget sa at manglene måtte rettes omgående.
SEA CAT-ULYKKEN
Et annet eksempel på utslag av flaggstatsuvereniteten
så vi etter Sea Cat-ulykken i Sognefjorden
i 1992. Etter en granskning ble forslag til bedre sikkerhet
på hurtig- båter lansert. Sea Cat
var imidlertid Bahamas-registrert, leiet inn
til fylkesbåtane i Sogn fra en finsk eier.
Jan Harsem husker ennå telefonen til Sjøfartsdirektoratet
med et par spørsmål:
- Hallo, er det Sjøfartsdirektoratet, kan
jeg få informasjonsansvarlig? Jeg leser i avisen
om de nye kravene til hurtigbåter. Gjelder kravene
også utenlandske båter i Norge?
- Nei, de gjelder kun norske båter.
- Men Sea Cat var Bahamas-registrert. Betyr det at den
skjerpede sikkerheten etter ulykken ikke gjelder den
båten som forulykket?
- Ja, det er korrekt, hvis da ikke rederiet frivillig
underlegger seg norske regler.
NORSK KAMPANJE MOT OIL POLLUTION ACT
USA har en helt annen holdning til sjøsikkerhet.
Det bygget seg i en årrekke opp krav om skjerpet
sikkerhet, uten å vente på IMO. Så
kom Exxon Valdez. En omfattende lovgivning, Oil
Pollution Act ble utarbeidet.
OPA satte strenge krav til skipenes tekniske standard,
til beredskapsorganisasjonen ombord og den landbaserte
driftsorganisasjonen. Det mest kontroversielle var kravet
om ubegrenset ansvar for oljesøl. Norge
sto sentralt i kampanjen for å presse amerikanerne
til å endre loven.
ANSVAR OG ANSVARSFRASKRIVELSE
Et innleid ukrainsk fly styrtet i India.
Alle overlevde, men besetningen kunne hverken indisk
eller engelsk. Den indiske transportministeren
måtte gå kort tid etter. En overfylt ferge
i Sør-Korea forliste. To uker etterpå
måtte både statsråden og direktøren
for sjøfartsadministrasjonen gå.
I Norge tok ingen ansvar etter Scandinavian
Star. Ingen tok ansvar etter Sleipner, ingen
etter Åsta-ulykken. Kvalitetssikring bør
også omfatte det politiske systemet. Det bør
etableres prosedyrer som sikrer at offentlige instanser
tar ansvar.
LEGGE PRESS PÅ SYSTEMENE
Parlamentarismen er begrenset på dette området,
fordi det er den politiske dra- kampen i Stortinget,
og ikke er sakens alvor i seg selv, som avgjør
om noen på politisk nivå tar ansvar. Vi
bør få en diskusjon om hvordan ansvar bedre
kan markeres i de nordiske landene.
Det handler ikke om at noen får en personlig skyld,
men om at et system, enten det er politisk, i organisasjonslivet,
eller i næringslivet, tar inn over seg at systemet
har sviktet - og at den øverste lederen tar konsekvensen
av dette. Slike konsekvenser vil legge press på
systemene.
Det kan ikke være tvil om at det inntreffer en
grad av sløvhet når selv de mest graverende
mangler i kvalitetssikringen ikke får organisatoriske
konsekvenser utover det som følger av enten strafferetten,
erstatningsretten eller det parlamentariske system.
Den nordiske kultur mangler et ytterligere element
av ansvarsmarkering.
|