REDEGJØRELSE
OVENFOR IMO
Da IMO i april 1992 skulle diskutere brannsikkerhet
på passasjerferger, ba Støtte- gruppen
om at Jan Harsem måtte få delta i
den norske delegasjonen for å avlevere en redegjørelse
på bakgrunn av Scandinavian Star-ulykken.
Jan Harsem sier det var en underlig opplevelse
å se hvor lite vant sjøfartsmiljøet
er med engasjement fra lobbygrupper, i kontrast til
andre områder, der store delegasjoner aktivister
oppsøker FN-konferanser for å markere
seg.
FØRSTE
GANG I IMOS 50-ÅRIGE HISTORIE
AT BERØRTE DELTOK
Som oppnevnt deltager i den norske delegasjonen
måtte Jan Harsem selv bekoste utgifter
til reise og opphold til London! Dette nevnes
ikke fordi pengene var prob- lemet, men fordi det illustrerer
uviljen mot å åpne beslutningsprosessene.
Det var første gang i IMOs 50-årige
historie at noen berørt etter en sjøulykke
selv deltok i IMO-sammenheng!
To
andre medlemmer av Støttegruppen sto på
gaten utenfor IMO og bar plakater med kritikk
av nordisk skipskontroll, samtidig som de delte
ut løpesedler. En helt ordinær aktivitet
ved enhver annen FN-organisasjon, men helt ukjent
i IMO, på tross av de betydelige sikkerhets-
og miljøimplikasjoner i de spørsmål
arbeider med.
|