-
Båtene, det maritime og det politiske miljø må
kvalitetssikres
Støttegruppen, v/ Jan Harsem, holdt dette
innlegget ved Sjøsikkerhetskomiteens 60. sesjon, IMO, London
7. april 1992:
(Hentet fra Støttebulletinen nr. 6,
sommeren 92.)
TAKK,
HR. FORMANN!
Dette møtet i Sjøsikkerhetskomiteen har flere
viktige saker til behandling. For å understreke alvoret i
de sakene som ligger til behandling under temaet brannsikring, vil
jeg dele min egen erfaring med komiteen:
TO
ÅR SIDEN ULYKKEN
Ikke langt herfra, i Southampton havn, ligger havaristen
Scandinavian Star. I går var det 2 år siden denne
båten la fra kai i Oslo, på vei til Danmark
med forventningsfulle påsketurister. Jeg var selv blant dem
med min familie.
Midt
på natten, mens de fleste passasjerer og mannskap lå
og sov, begynte det å brenne ombord. Scandinavian Star
var bygget etter 1960- konvensjonens metode 1, men overflatekledningene
i korridorer og trapperom, som skulle ha lavtflammespredende egenskaper,
utviklet livstruende gasser mens ilden spredde seg.
INGEN
ALARM
Ingen alarm vekket oss. Ingen signaler viste veien ut da vi kom
ut i røykfylte korridorer. Da lyset gikk var det ingen reservekilder
som sørget for sikt. Noen fant veien ut, men ingen organisasjon
ombord foretok noe slokke- og redningsarbeid. Mannskapet var ikke
trenet for nødsituasjoner, og visste ikke hva de skulle gjøre.
BRANNDØRER
OG SPRINKLERANLEGG
Branndører som var tegnet inn på legninger eksisterte
ikke ombord. Sprinklersystemer som var tegnet inn hadde rustet!
stykker for lenge siden. Brannmeldere som var skrudd opp hadde ingen
forbindelse. Livbåtene fungerte ikke. Vi var ombord på
et skip som aldri skulle seilt.
Verken
i Norge eller Danmark var det gjennomført noen havnestatkontroll
på Scandinavian Star før den ble satt inn i
trafikk mellom landene. I ettertid konstaterer vi at dette skipet
hadde alle sertifikater, utstedt av et selskap som hadde både
klassemyndighet og ansvar for flaggstatkontrollen.
SØKSMÅL
MOT KLASSESELSKAPET
I går ble forøvrig et omfattende søksmål
innlevert mot klasseselskapet på vegne av overlevende og pårørende
fra Scandinavian Star. 160 mennesker mistet livet i denne
brannen. Det var 1/3 av alle ombord. I ettertid har overlevende
og pårørende samlet seg til innsats for å bedre
sikkerheten på passasjerbåter.
Et
nettverk som spenner over Norge, Sverige, Danmark, Portugal og
USA bygger opp kompetanse, og vil ha et ord med i laget når
sikkerheten diskuteres.
BEKVEMMELIGHETSFLAGG
OG SKJULT EIERSKAP
Bekvemmelighetsflagg og skjult eierskap blir mer og mer vanlig.
Jeg vil derfor i denne forsamling sterkt understreke behovet for
en grundig innskjerping av kravene til båter i passasjertrafikk.
Ser vi tilbake på utviklingen av Konvensjonen, er det ofte
ulykker som har ført til krav om endringer.
FORSLAG
FRA NORGE, DANMARK OG USA
Det skal under denne sesjonen behandles forslag fra Norge, Danmark
og USA, som bl.a. innebærer krav til gamle skip, bygget
etter 1948 og 1960- Konvensjonen, om installering av røkdeteksjonssystemer
innen 1994, og sprinklersystemer innen 1996.
SKIP
BYGGET ETTER SOLAS 1974
Skip bygget etter SOLAS 1974 og senere skal etter forslagene
installere samme utstyr, men har mer fleksible tidsfrister. I denne
sammenheng er dette de mest radikale forslagene. Jeg vil be om at
disse forslag ikke blir utsatt eller redusert i sitt omfang.
Selv
med disse forslag som ligger til behandling, opplever vi et nasjonalt
press for særkrav som innebærer en ytterligere innskjerping.
Den skandinaviske granskningskommisjonen ønsket at
slike krav skulle gjelde alle skip, uansett flagg.
SVAKHETER
SCANDINAVIAN STAR-ULYKKEN AVDEKKET
Vedtak i Sjøsikkerhetskomiteen, som et stykke på
vei retter opp de svakheter Scandinavian Star-ulykken avdekket,
vil tilsvarende begrense behovene for nasjonale særkrav. Millioner
av mennesker rundt om på jorden benytter seg av transport
på sjøen.
IMOs
MYNDIGHET OG ANSVAR
Jeg ber forsamlingen tenke over hvilket ansvar for disse menneskenes
sikkerhet som hviler over forsamlingens myndighet. Hvis båtene
og det maritime og politiske miljø gjennomgår en grundig
kvalitetssikring, behøver ikke et branntilløp å
ende med katastrofe. Da kan vi forhåpentligvis unngå
et nytt Scandinavian Star.
(Mellomtitler
er lagt til i ettertid, K.E.S)