Noen
forkortelser og utvalg som ble satt ned etter brannen
på Scandinavian Star
SOLAS
Forkortelse for Safety of Life at Sea, internasjonale
minimumsregler om sikkerhet til sjøs. Det fins
et regelverk fra 1960 og et fra 1974 - som er justert
fram til i dag.
IMO
FNs skipsfartsorganisasjon (International
Maritime Organization), har ansvaret for internasjonale
konvensjoner om regelverket til sjøs.
NIS
Norsk internasjonalt skipsregister av bekvemmelighetshensyn,
opprettet i 1987. Over 50% av den norskeide skipsflåten
var da under utenlandsk flagg. Skip som seiler
på Norge kan ikke være med i NIS,
men må registreres i det norske ordinære
registeret, NOR.
DET
SKANDINAVISKE GRANSKNINGSUTVALGET eller SCHEI-UTVALGET
Oppkalt etter lederen, høyesterettsdommer
Tore Schei (utnevnt til høyestretts-justitiarius
i 2002). Mandatet var å undersøke
årsaken til brannen på Scandinavian
Star og finne ut hvorfor omfanget av katastrofen
ble så stor. Utvalget hadde til oppgave å
gå gjennom skipets tekniske standard og utrustning.
Det skulle også stille spørsmål
om mannskapet fungerte tilfredsstillende og om nasjonale
og internasjonale regler og interne regler ble fulgt.
Utvalget
skulle også vurdere om regelverket for drift
av passasjerer er godt nok. Ar- beidet til utvalget
som ble lagt fram som vedlegg til Skipsfartsmeldinga
i Stortinget våren 1991, var ikke juridisk
bindene når det gjaldt straffeansvar, men fikk
betydning for framtidig regelverk for sikkerheten
til sjøs.
JANSENUTVALGET
Utvalg nedsatt av Sjøfartsdirektoratet
umiddelbart etter brannen på Scandinavian
Star, oppkalt etter assisterende sjøfartsdirektør,
Emil Jansen, med representanter fra ulike myndigheter,
klasseselskapene Veritas og Lloyds, samt rederne
og sjømanns- organisasjonene. Oppgaven for
utvalget var å vurdere «passasjerskips
sikkerhet og havnestatkontroll av fremmede skip i
norske havner».
Utvalget
skulle også vurdere «gjeldende nasjonale
og internasjonale brannsikrings-regler på bakgrunn
av den senere tids utvikling og endringer i bl.a.
drifts- og eier- forhold i passasjerskipsvirksomheten
og på denne bakgrunn vurdere behovet for å
endre de internasjonale konvensjoner».
Utvalget
kom med sin endelige rapport i oktober 1990. Forslag
om grundigere skips- kontroll fra norske myndigheter
bryter med mangeårig politisk praksis. Ellers
gikk utvalget inn for at alle skip må installere
brannalarmanlegg etter endringer i SOLAS-reglene
fra 1981. Skip ble også pålagt å
ha sprinkleranlegg og røykdetektor.