Krav
i forbindelse med eierforholdene rundt skipet
-
NY POLITIETTERFORSKNING OM EIERFORHOLDENE
Lagt
ut på nett: 14-08-02
Det
ble aldri etterforsket hvem som hadde rederansvaret da Scandinavian
Star forliste i brann natt til 7. april 1990. Politiet henviser
til Granskningskommisjonen, mens Granskningskommisjonen
henviser eksplisitt til forklaringer oversendt fra rederinettverkets
advokater og sjøforklaringen.
REDERIANSVARET
IKKE TEMA FOR SJØFORKLARINGEN
Sjøforklaringens administrator uttaler på sin side at
rederansvaret ikke var tema for sjøforklaringen - det var et
politimessig ansvar å etterforske. Uansett senere dom i dansk
Høyesterett står det dermed fast at ingen instans,
bortsett fra Støttegruppen - senere med hjelp av media
- har kartlagt grunnleggende elementer for å fastslå rederansvaret.
ANSVARLIG REDER: NIELS ERIK LUND
De elementer som i dag er tilgjengelige for å forstå hvem
som var ansvarlig reder for Scandinavian Star ved
ulykkestidspunktet - i strafferettslig betydning av begrepet - er
etter Støttegruppens oppfatning at Niels-Erik Lund
og person- og selskapskretsen rundt ham, skulle vært tiltalt
etter ulykken.
Underhånden har en kilde i Utenriksdepartementets daværende
skipsfartsavdeling, samt en kilde i den danske Søfartsstyrelsen,
muntlig støttet denne oppfatningen. Tiltalens kraft burde som
et minimum vært basert på samme tiltalepunkter som ble
ført mot Hans Ole Busch Hansen og Henrik Johansen.
OMFATTENDE SETT AV DOKUMENTERTE FAKTORER IKKE SETT I SAMMENHENG
Grunnlaget for å hevde ovenstående er et omfattende sett
av dokumenterte faktorer som aldri ble sett i sammenheng av dansk
politi da de skulle etterforsket rederansvaret. I tillegg til
en rekke andre momenter, som i konsentrerte og mer fragmenterte sammenhenger
er presentert i media, kan nevnes:
Da Niels-Erik Lund i 1996 forsøkte å sette Scandinavian
Star (Regal Voyager) i ny rute mellom Malmö
og Rostock, ble en person i Malmö forespurt om
å stå ansvarlig for den nye operasjon av skipet. Da vedkommende
ble klar over Støttegruppens anstrengelser for at skandinaviske
myndigheter skulle granske Niels-Erik Lund og hans nettverks
ansvar for ulykkesskipet, stilte han spørsmål om dette
til sine kontakter i Lunds nettverk.
Vedkommende ble da avviklet som rederiets kontakt i Sverige.
I forkant av dette hadde han imidlertid besøkt skipet i Marseilles
sammen med den svenske sjøfartsinspektøren (cirka
august 1996). Daværende rederiansvarlig ombord, Jan Pagels,
uttalte da til vedkommende, som han på det tidspunkt trodde
ville bli en forretningspartner, at de to dømte i saken ikke
var «de rette». Pagels sa at Johansen og
Hansen hadde mottatt penger for ikke å bringe andre ansvarlige
inn i saken. Vedkommendes referat av utsagnene til Jan Pagels
er tapet på video.
Støttegruppen informerte Oslopolitiet i januar
1996 om vårt nye syn på rederansvaret, i den hensikt at
politiet i Oslo kunne vurdere om dette var relevante momenter
i forhold til etterforskning av ildspåsettelsen, som jo ble
etterforsket i Norge.
SEAESCAPE / INTERNATIONAL SHIPPING PARTNERS / NIELS ERIK LUNDs
ANSTRENGELSER
Flere år senere står det på en helt annen måte
klart at SeaEscape / International Shipping Partners / Niels-Erik
Lund mfl. har utøvd betydelige anstrengelser i tiden etter
ulykken for å avgrense ethvert ansvar for skipet til Henrik
Johansen og hans nettverk.
PASSIVITET FRA DANSK POLITI
Grunnet passivitet fra dansk politi ble tildekkingen av de
reelle rederansvaret aldri avdekket. Senere straffesak ble dermed
ført på et grunnlag som de tiltalte selv foretrakk som
en lavere alternativkostnad fremfor å bringe det reelle nettverket
bak Scandinavian Star frem i lyset, med den konsekvens at hele
investeringen i virksom-heten til Niels-Erik Lund kunne gå
tapt.
STØTTEGRUPPEN ØNSKER NY ETTERFORSKNING
Vårt budskap er at vi ønsker ny etterforskning i saken,
basert på at vi ikke har tillit til at de rette personer ble
dømt for rederansvaret. Blant annet på denne bakgrunn,
er vår tro på at vedkommende person politiet antok å
være ildspåsetter, sterkt svekket. En mer grundig gjennomgang
av det meget godt dokumenterte resonnementet som konkluderer med at
Niels-Erik Lund var den rette ansvarlige reder for Scandinavian
Star, mener vi at politiet og Riksadvokatembetet
bør gjøre noe med.
SVAKHET VED DEN POLITIMESSIGE ARBEIDSDELINGEN
Det har åpenbart vært et en stor svakhet ved den politimessige
etterforskning av Scandinavian Star-ulykken at arbeidsfordelingen
mellom politiet i Norge, Sverige og Danmark ikke ble bedre
koordinert, slik at all informasjon som tilfløt politiet i
hvert enkelt land kunne samordnes av en overordnet, felles etterforskningsledelse.
Man burde dessuten hatt en langt mer uavhengig tilnærming til
saken, og ikke uten videre akseptert de redegjørelser som ble
levert fra personer og selskaper med meget sterk egeninteresse i saken.