Snart
13 år siden brannulykken i Skagerrak - SCANDINAVIAN
STAR MÅ ETTERFORSKES!
Lagt
ut på nett: 11.03.03
AV
JAN HALVOR HARSEM, TALSMANN STØTTEGRUPPEN
Det
nærmer seg 13 år siden brannulykken i Skagerrak.
På tross av årene som har gått, anser ikke Støttegruppen
ulykken for oppklart. I vedtektene som ble vedtatt for Støttegruppen
i juni 1990, var første punkt i formålsparagrafen
å arbeide for full kartlegging av det fullstendige hendelsesforløp
knyttet til ulykken, dens forhistorie og etterspill. Lite visste
vi den gang om hvor relevant dette formålet skulle vise
seg, selv mange år etter ulykken.
SJØFORKLARING
OG POLITI- OG PÅTALEMESSIG ARBEIDSDELING
Umiddelbart etter ulykken natt til 7. april 1990, ble det avholdt
sjøforklaring i København. I januar 1991 ble
rapporten fra det skandinaviske granskingsutvalget under
ledelse av høyesterettsdommer Tore Schei presentert.
Den politi- og påtalemessige etterforskingen ble skilt mellom
Sverige, Norge og Danmark. Svensk politi gjorde
tekniske undersøkelser ombord. Norsk politi etterforsket
brannstiftelsen. Dansk politi etterforsket ansvaret for brudd
på sjøsikkerheten.
REDERE
OG KAPTEIN DØMT
I Norge ble etterforskingen av ildspåsettelsen henlagt,
men politiet hevdet at en dansk statsborger (anonymisert,
red), som selv omkom i brannen, sannsynligvis var brannstifteren.
I Danmark var politiet klare: Kaptein Hugo Larsen, reder
Henrik Johansen og rederidirektør Ole B. Hansen var
ansvarlige for skipets elendige sikkerhet.
Etter
anke til det danske høyesterett ble alle tre dømt
til 6 måneders hefte. Hugo Larsen og Henrik Johansen
har for lengst sonet sine dommer, mens Ole B. Hansen flyttet
til Spania, og ble der til dommen i 1998 ble foreldet.
Kort
tid etter brannkatastrofen kom forklaringen på hvem som
var reder og eier av Scandinavian Star: Miami-rederiet
Sea Escape, med postkasse også på Bahamas,
hadde nettopp kjøpt skipet av Stena, og umiddelbart
etterpå solgt det videre til Henrik Johansens selskap.
Sea Escape hadde intet med driften av skipet å gjøre.
Korrekt eier og reder var Henrik Johansen.
BEGRUNNELSE
FOR STØTTEGRUPPENS ANMODNING OM NY ETTERFORSKNING AV 5.
SEPT. 2002
Da
Støttegruppen den 5. september 2002 anmodet
dansk påtalemyndighet om å iverksette ny
etterforsking, var det basert på en omfattende begrunnelse:
-
Spørsmål
knyttet til overdragelse, rederansvar, eier- og forsikringsforhold
for Scandinavian Star aldri er etterforsket. Retspresident
Frank Poulsen i Sø- og Handelsretten bekrefter
at dette ikke var tema for sjøforklaringen, som skulle
kartlegge hendelsesforløpet.
Granskingsutvalget bekrefter at de ikke etterforsket
eierforhold, men forholdt seg til informasjoner mottatt
fra rederiet. Politiet henviste i sin prosedyre til sjøforklaringen
og granskingsutvalget. Således har verken sjøforklaringen,
granskningsutvalget, politiet eller domstolene satt spørsmålstegn
ved den versjon av reder- og eierforholdet som rederimiljøet
selv presenterte.
- Niels-Erik
Lund, og ikke Henrik Johansen, var den 7. april 1990 registrert
i Bahamas skipsregister som reder for Scandinavian
Star. Registreringen skjedde den 30. mars 1990. Det forelå
ingen signaler om at Lund kun var en overgangsfigur i
rederrollen. Politiet konkluderte at rederen for Scandinavian
Star hadde brutt loven, men etterforsket aldri hvem som
var reder.
- Brannforliset
utløste en betydelig forsikringsgevinst. Politiet la
til grunn at Henrik Johansen var eier og reder, men polisen
er ikke tegnet på noen av Johansens kjente selskaper.
I følge polisen er følgende tre selskaper de forsikrede:
KS Scandinavian Star og Shipping Project, begge med adresse
i London, og Sea Escape, med adresse Bahamas.
Stena AB bekrefter at Sea Escape den 30. mars
1990 kjøpte Scandinavian Star for 10 300 000 USD.
Samme dag ble skipet forsikret for 24 000 000 USD. Forsikringen
ble tegnet i et forsikringsselskap som senere ble overtatt av
CODAN.
- Støttegruppen
har troverdig informasjon fra en person, som etter en periode
med kontakt innad i selskapet International Shipping Partners
fikk informasjon om at det var foretatt kontante utbetalinger
til de personer som lot seg dømme som redere etter Scandinavian
Star. Disse informasjoner er formidlet til dansk påtalemyndighet.
- International
Shipping Partners
er det sentrale selskapet i Niels-Erik Lunds virksomhet.
Det var sammenfallende personkrets mellom Sea Escape
og International Shipping Partners. Konseptet bak International
Shipping Partners, er en meget klar indikasjon på
at Henrik Johansen ikke var eier eller reder til Scandinavian
Star, men en finansiell investor i virksomheten til Niels-Erik
Lund.
- Da
vraket av Scandinavian Star i februar 1994 ble omsatt
ved Admiralty Court i London var selskapet St. Thomas
Cruises kjøper. International Shipping Partners
skulle ivareta management. Kenneth Engström i International
Shipping Partners fremstilte i pressen St. Thomas Cruises
og ISP som nye aktører i forhold til skipet.
Støttegruppen avdekket raskt den sammenfallende
personkrets mellom St. Thomas Cruises, International Shipping
Partners og Sea Escape.
- I
årene etter ulykken avdekket Støttegruppen
en lang rekke kontakter mellom Henrik Johansen og Niels-Erik
Lund, i strid med den forklaring at Sea Escape var
selger uten andre relasjoner til Henrik Johansen. Forretningskomplekset
til Niels-Erik Lund mottok investeringer fra Henrik
Johansen også relatert til skipene Scandinavian
Song og Sun Fiesta.
I 1993 gikk dessuten Niels-Erik Lund, Louis Pietro og
andre personer i kretsen rundt Sea Escape inn i Scarlett
Line, som opererte bilferger over Øresund.
Henrik Johansen startet Scarlett Line i 1990.
Summen av transaksjoner mellom Niels-Erik Lund og
Henrik Johansen bekrefter en tett sammenfiltring, uten at
politiet har forsøkt å avdekke strukturen i disse
relasjonene. Den versjon at eneste forbindelse mellom nettverket
rundt Sea Escape og Henrik Johansen er en ren
selger-kjøper relasjon, er definitivt smadret.
- I
april 1992 lå vraket av Scandinavian Star i Southampton,
under tilsyn av Hans Bergmann og den filippinske maskinisten
Gerard Guimbatan, ansatt i selskap relatert til Niels-Erik
Lund. Støttegruppen fikk muntlig bekreftet
at utgifter i Southampton ble betalt av selskaper kontrollert
av Niels-Erik Lund. På dette tidspunkt var skipet
offisielt kontrollert av Henrik Johansen.
- Niels-Erik
Lund og
andre personer knyttet til Sea Escape, stiftet den 1.
april 1990 en avdeling av International Shipping Partners
i København, samme dag som Scandinavian
Star ble satt i rute mellom Danmark og Norge.
Støttegruppen legger til grunn at International
Shipping Partners var tiltenkt operative interesser i tilknytning
til Scandinavian Star.
I
mars 2003 er det Støttegruppens oppfattelse
at den foreliggende dokumentasjon plasserer Niels-Erik
Lund nærmere den juridiske rederrollen enn Henrik
Johansen, som ulykksalig investerte i en virksomhet hvor
andre personer sto for den daglige og operative drift.
Den
aktive tildekking av eierskapet og rederansvaret, uttalelser
fra nye vitner, og informasjon om forsikringsforhold, gjør
at Støttegruppen ikke kan ha tillit til den
bastante konklusjon at den danske borgeren (anonymisert,
red), satte ild på skipet. Vi frykter at den som satte
ild på Scandinavian Star fortsatt er i live,
og at ildspåsettelsen kan ha sitt opphav i forhold rundt
eierskap, rederansvar og forsikring.
Det
å reise en så alvorlig sak, mange år etter
høyesterettsdom, sjøforklaring og sluttrapport
fra granskningsutvalget, må ha en høy terskel.
Den respekten for rettsapparatet har vi. Støttegruppen
står overfor kompetente aktører: Domstoler, påtalemyndigheter,
departementer og folkevalgte. Anmodningen om ny etterforsking
hadde aldri blitt avsendt, dersom vi ikke baserte anmodningen
på grundig dokumentasjon. Nå venter vi på
myndighetenes respons.
Oslo,
11. mars 2003
Jan Halvor Harsem
Talsmann for Støttegruppen etter Scandinavian Star
Se
også vårt brev med krav om ny etterforskning av
05.09.02 til
Statsadvokaten
i København, Fredriksberg og Tårnby
Vi
i Støttegruppen har i årevis hevdet at
Lund var den egentlige rederen bak skipet. Her kan
du lese noe av det Støttegruppen tidligere har
skrevet om eierforholdene:
|