STØTTEGRUPPEN FOR ETTERLATTE OG OVERLEVENDE ETTER SCANDINAVIAN STAR-ULYKKEN

BRANNEN

Opplysninger om skipet - før og etter ulykken

Bygd 1971 av Dubegion Normandie S.A. Nantes Frankrike
Verksnummer 124
Dimensjoner 142,14 x 22,20 x 5,50 m
Brt/ Nrt/ Dwt 10,513/ 5,269/ 2,100
Etter ombygging 12,547/ 4,422/ 2,750
Maskineri To 16-cyl, Pielstick dieslar
Effekt 11,770 kW
Knop 20,0
Passasjerer 874
Kahyttplasser 874
Biler 250
19.01.1971: Sjøsatt
05.07.1971
Levert Compagnie de Paqueboats, Marseille, Frankrike
13.07.1971
Gikk fra Nantes mot Marseille
07.1971
Satt inn mellom Marseille - Malaga - Casablanca, gjorde også turer i Middelhavet
1974 - 1975
Gikk mellom Marseille - Dakar
1976
Satt inn mellom Marseille - Sète - Alicante - Casablanca, gjorde også turer i Middelhavet
09.1981
Ombygd til «Kryssningsfartyg» i Genova, Italia
10.1982
Satt inn mellom Toulon - Ceuta - Tanger - Casablanca - Safi - Agadir - Tenerife - Funchal - Toulon
1983
I opplag i Toulon, Frankrike
01.10.1983
Solgt til Stena Cargo Line Ltd, Nassau, Bahamas (Stockholm, Sverige)
19.12.1983
I opplag i Marseille
01.1984
Overtatt av Stena Cargo Line Ltd, Nassau, Bahamas. Omdøpt til STENA BALTICA
11.1984
Ombygd i Tampa, USA. Omdøpt til ISLAND FIESTA
12.1984
Chartret ut til Scandinavian World Cruises.( SeaEscape Ltd, Nassau, Bahamas). Omdøpt til SCANDINAVIAN STAR
1985
Turer mellom Tampa - Cozumel
16.03.1988
Brøt ut brann i maskinrommet på reise mellom Cozumel - St Petersburg (Florida). Buksert til Miami for reparasjon
1990
Registert for Scandinavian Star, Nassau, Bahamas. (SeaEscape Ltd, Nassau, Bahamas)
03.1990
Solgt til Vognmandsruten K/S, A/S, Nassau, Bahamas. Satt inn i DA-NO-linjen mellom Oslo - Frederikshavn
07.04.1990
Brøt ut brann på fartøyet under reise mellom Oslo - Frederikshavn. 158 ((160) personer omkom. Se tallfakta om brannen
07.04.1990 Skipet ble tauet inn til Lysekil i Sverige hvor man greide å slukke ilden. Der ble også også opprydningsarbeidet ombord samt den Kriminaltekniske undersøkningen av fartøyet innledet
18.04.1990 Båten ble buksert (tauet) til København
20.04.1990 Ankom København
11.08.1990 Ankom Humber Shiprepairs Ltd., Hull, England. Buksert av Valkyrian
10.09.1990 Ankom Southampton etter bukserbåten Maersk Blazer. Legges i opplag i Southampton. Omdøpt til CANDI
02.1994 Solgt på auksjon til International Shipping Partners, Nassau, Bahamas
27.08.1994 Buksert til INMA, La Spezia, Italia for ombygging. Omdøpt til REGAL VOYAGER
05.1995 Tilbakelevert fra verftet
07.06.1995 - 08.1995 Chartret ut til Comarit Ferries. Satt inn mellom Tanger - Port Vendres
1997 Registerert for St. Thomas Cruises (International Shipping Partners), Nassau, Bahamas
1997 Satt inn for Isabel Cortes Ferry Service Ltd mellan Port Isabel, Texas - Puerto Cortez, Honduras
06.01.1998 Fikk maskinhavari ved Cap Catoche. Buksert til Canbum
09.01.1998 Ankom Canbum under buksering. Buksert videre mot Tampa, USA for reparasjon
01. 1998 Opplag i Tampa, USA
1999 Chartret ut til Ferries del Caribe S.A, rute mellom Santo Domingo (Den Dominikanske Republikk) - San Juan (Puerto Rico)
2002 Båten ligger etter sigende i opplag i Port of Spain, Trinidad, og er straks ledig for scharter/salg.

STØTTEGRUPPEN ETTER SCANDINAVIAN STAR-ULYKKEN
Pb 23 , 1371 Asker
Bankkonto: 1204.55.29647

[Startsiden]


Skriv ut!
[Lukk vindu]