Den
ble opprinnelig adressert til regjeringene i Norge,
Sverige og Danmark, på bakgrunn av at disse oppnevnte
det skandinaviske granskingsutvalg i 1990 - 91, ledet
av nåværende høyesterettsjustitiarius
Tore Schei. Vi hadde møte med justisminister
Anders Anundsen 25. november 2014, men har ennå
ikke mottatt svar på vår anmodning.
Ved interpellasjons- debatten i Stortinget 28. november
2013, oppfattet vi imidlertid at justisministeren
pekte på parlamentarisk gransking som en aktuell
mulighet.
Støttegruppen
ber om at følgende vektlegges ved Stortingets
videre behandling:
SAMORDNET OG
BRED OPPSLUTNING
Støttegruppen mener det er naturlig at et vedtak
i Stortinget om gransking skjer i forståelse med
Justisdepartementets behandling. Flere temaer som er
aktuelle for mandatet ved ny gransking berører
håndteringen av både denne konkrete saken
og i hvilken grad norsk sjøfartspolitikk siden
1991 har åpnet for å gjennomføre
Schei-utvalgets anbefalinger om skjerpet sikkerhet.
I denne perioden har alle partipolitiske konstellasjoner
hatt regjeringsansvar. Vi håper derfor at vedtak
om ny gransking kan samle alle partiene.
SÆRLOV
OM MEDVIRKNINGSPLIKT
En stortingsoppnevnt kommisjon kan etter det vi forstår
kan få tilgang til informasjon på flere
måter: Ved frivillighet, ved å instruere
regjeringen og etater som kan instrueres av regjeringen
og ved at det vedtas en særlov om medvirknings-/
forklaringsplikt. Flere av de aktuelle temaer for et
mandat krever at det i denne saken vedtas en slik særlov.
MANDATETS UTFORMING
Støttegruppen viser til vårt siste brev
til justisminister Anders Anundsen datert 25. november
2014, hvor vi peker på temaer som vi mener
bør innarbeides i et mandat. De samme temaer
er aktuelle dersom ny gransking skjer i regi av en stortingsoppnevnt
granskingskommisjon:
- EIERSKAP OG
REDERI:
Ny gransking må utrede, uavhengig av mulig straffeansvar,
hvem som var eier og hvem som var reder for / opererte
Scandinavian Star natt til 7 april 1990.
- BRANNFORLØPET:
En uavhengig og faglig kompetent instans må
kvalitetssikre politiets utredning og konklusjoner
vedr brannforløp når dette foreligger.
- FORHÅNDSKONTROLL:
Det utredes hvorvidt Scandinavian Star skulle vært
kontrollert av havnestatsmyndighet i Norge og / eller
Danmark før skipet ble satt i rute 1. april
1990.
- STATUS FOR
ANBEFALINGENE I NOU 1991:
1A: Det undersøkes status for anbefalingene
fra det skandinaviske granskingsutvalget, NOU 1991:
1A, kapittel 13.
Som del av dette
utredes også om rederienes ansvar for eierskap
og operasjon av skip er tilfredsstillende regulert
i norsk skipsfart og havnestatskontrollen av utenlandske
skip.
- HELSESITUASJON
FOR OVERLEVENDE: Det utredes hvordan det kan etableres
systematisk kunnskap om helsesituasjonen for de overlevende
etter Scandinavian Star.
Granskingen
bør også komme med en anbefaling om
hvordan overlevende etter Scandinavian Star kan
følges opp på individnivå.
-
SKADELIDTES
INTERESSER - HERUNDER PARTSINTERESSER:
Skadelidtes rettigheter ved sjøulykker utredes
med hensyn til: Sjørettslige erstatningsregler,
partsinteresser i forhold til undersøkelsesmyndighet
og andre juridiske prosesser som inntreffer etter
sjøulykker.
-
BESETNINGEN:
Utredningen bør omfatte situasjon og oppfølging
for den norske besetningen / den del av besetningen
som fulgte med over til Scandinavian Star fra tidligere
DaNo-linjen.
-
EVALUERING
AV POLITIET ETTER MAL FRA GJØRV-KOMMISJONEN:
Evaluering av politiets etterforsking, den skandinaviske
arbeidsdelingen og status for politiets og påtalemyndighetens
implementering av rederiansvaret i ISM-koden og
den nye skipssikkerhetsloven av 1997.
Med vennlig hilsen
STØTTEGRUPPEN ETTER SCANDINAVIAN STAR
Jan Harsem, for
styret
Tlf.: 66 90 04 51 - 95 771 199
|