For
brukere av ferjetransport er dommen enda et uttrykk
for at sikkerhet til sjøs er et innholdsløst
honnørord når det tas i bruk av representanter
for næringa og dem som bestemmer lovverket.
DOMMER
UTEN VALG?
Dommeren hadde antakelig ikke noe valg. Om han skulle
ha gitt klarsignal for å reise sak mot Skuld
ville det ha vist en grunnleggende mistillit til de
rettsavgjørelsene som gang på gang har
slått fast at virkeligheten bestemmes av forretningsadvokatene
til de store eierinteressene i skipsfarten.
DOMMEN
EN HÅN MOT DE BERØRTE
En dom mot Skuld ville ha vært for mye
forlangt av en dommerfullmektig i Oslo tingrett.
At dommen slår fast at det var klarlagt at andre
enn de selskapene som Skuld offentlig valgte
å forholde seg til, kunne ha vært eiere
av Scandinavian Star, er ingen trøst,
men en hån mot dem som har fulgt dette absurde
skuespillet i over femten år.
(Støttegruppen
har fått opplyst at ankesaken starter
den 5. oktober 2006.)
Ankesaken i Borgarting
lagmannsrett
|