En
gruppe skadelidte etter Scandinavian Star var samlet
til møte lørdag 5. januar 2013. Konklusjonen
etter møtet var klar: - Det er ikke akseptabelt
at verken rederansvar eller ildspåsettelse er
uoppklart! Foto: Kurt Evert Stenbakk
SUPPORT
GROUP PLEADS FOR NEW SCANDINAVIAN STAR INQUIRY
...............................................................................................................
Asker/Oslo,
24. april 2013: Støttegruppen pårørende
og overlevende etter Scandinavian Star har i dag anmodet
regjeringene i Norge, Sverige og Danmark om å
nedsette et granskningsutvalg med mandat til å
utrede enkelte forhold ved brannkatastrofen i 1990:
1. Samlet brannforløp
fra første branntilløp til all brann var
endelig slukket
2. Eierforhold og rederansvar for Scandinavian Star
på tidspunktet for katastrofen
Anmodningen støttes
av de sakkyndige for det skandinaviske granskningsutvalget
som utredet Scandinavian Star ulykken i 1990 - 91, og
som offentliggjorde sin rapport som NOU 1991 1A.
Støttegruppen
understreker at undersøkelse av sjøulykker
ikke skal vurdere sivilrettslig eller strafferettslig
skyld og ansvar. Det foreligger derfor ingen hindringer
for politisk behandling av denne anmodningen.
Passasjerfergen
Scandinavian Star ble satt i trafikk mellom Oslo og
Frederikshavn den 1. april 1990. Natt til 7. april 1990
ble skipet satt i brann. Det hersker ingen tvil om at
dette skyldtes brannstiftelse. Det offisielle antall
omkomne er 158. Med tap av ufødt liv og dødsfall
etter skade er antall omkomne høyere.
Politiets etterforskning
konkluderte i mars 1991 med at en dansk statsborger
var mistenkt. Vedkommende døde i brannen, og
videre etterforskning ble henlagt.
Granskningsutvalgets
mandat i 1990 avgrenset undersøkelsene av brannforløpet
til kaptein Hugo Larsen forlot skipet ca kl. 0320. Det
fortsatt å brenne i skipet frem til søndag
etter-middag den 8. april ca kl. 1600. De senere årene
er det presentert 2 uavhengige brann-tekniske rapporter
fra Pierre Palmberg i Sweco og Håkon Winterseth
i Skansen.
Begge rapportene
konkluderer at brannforløpet forutsetter at det
er foretatt flere nye brann-stiftelser om bord i skipet,
etter at antatt gjerningsperson var død. Verken
de skadelidte eller skandinaviske myndigheter kan leve
med denne motsetningen mellom tidligere konklusjoner
og nye branntekniske rapporter.
Støttegruppen
er takknemlig til det tidligere granskningsutvalgets
branntekniske eksperter, Kjell Schmidt Pedersen og Øystein
Jæger Meland, som den 17. april 2013 skisserer
hvordan nye branntekniske undersøkelser kan gjennomgå
hele det samlede brannforløpet, uten den av-grensningen
som forelå i 1990. På denne måten
håper vi det er mulig å fastslo hvorvidt
det dreier seg om ett samlet brannforløp, eller
om det må ha vært foretatt gjentatte brannstiftelser.
Støttegruppen
peker også på at det aldri er etterforsket
eller gransket hvem som var eier og reder av Scandinavian
Star den 7. april 1990, og krever at dette nå
blir undersøkt. Støtte-gruppen viser til
at myndighetenes vilje til innsyn i ansvaret for operasjon
av skip, er minst like relevant i dag, og gir flere
eksempler på dette.
Støttegruppen
peker også på en del øvrige momenter
som det er behov for å undersøke, men presiserer
at de to nevnte forholdene må ha høyest
prioritet.
For nærmere
informasjon, kontakt:
|