«Langs
kysten av Skagerrak, både i Norge, Sverige og Danmark,
finnes tett be- folkede områder. Samtidig er turisme
og rekreasjon viktig for svært mange. Skipstrafikken,
som består av alt fra småbåter, fiskebåter,
passasjerferger og større cargoskip er tett. Potensialet
for en større ulykke er dermed stort. Dette gjelder
i særlig grad området syd for Hollenderbåen
hvor det ikke er etablert Trafikksepara-
sjonssone (TSS). Hele området er også særdeles
sårbart med henblikk på dyre- og plantelivet,
samt rekreasjonsmuligheter for en stor del av befolkningen
i dette området.
Scandinavian
Star, Estonia, Full City og nå senest Godafoss
står som tydelige eksempler på relevansen
i å øve et slikt scenario.»
Les mer om øvelsen på www.dsb.no.
Om
Scenario for øvelsen har vi videre sakset:
"På et passasjerskip på vei fra Strømstad
til Sandefjord oppstår det brann i maskin- rommet.
Skipet mister styringen og kolliderer med et lasteskip.
Dermed er det to skip i havsnød som må
håndteres samtidig. Les mer om
scenariet.
Støttegruppens
kommentar
Støttegruppen har fått brev fra Direktoratet
for samfunnssikkerhet og beredskap om øvelsen
og vi vi synes det er positivt at vi blir varslet om
denne øvelsen i forkant, med tanke på de
reaksjonene som kanskje noen vil få, og at vi
får mulighet til å forberede oss på
dette. Samtidig tror vi at vi har noen erfaringer som
kunne kommet til nytte i planleggingen av øvelsen.
I
et eget brev til DSB vil vi peke på forhold knyttet
til håndteringen av skadelidte i akuttfasen -
bedre sikring av bevis for fremtidig granskning og etterforskning
- og informasjon til skadelidte om hvor det finnes erfaring
å hente for organisering av egne felles interesser
i akuttfasen. Dette er forhold som vi ikke er sikker
på har vært inne i planleggingen av øvelsen.
Vi er veldig positive til denne informasjonen til oss.
Fakta om øvelsen:
Arrangeres 7. og 8. sep. utenfor Hvaler i Østfold.
- Deltar:
Norge, Sverige, Danmark og Finland, med støtte
fra EU.
- 3.000
personer er involvert.
- Ledes
av Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap
(DSB), med Jon Lea i spissen.
- Scenariet
er kollisjon mellom ferje og tankskip, med påfølgende
brann og oljeforurensning.
- Mottak
av "skadde" og "omkomne" (markører)
skjer i Larvik, på Hvaler og i Strømstad.
- For
første gang tømmes avdelinger på
sykehusene i Tønsberg og Fredrikstad for å
gjøre plass til markører.
- Bakgrunnen
for øvelsen er sterkt økende trafikk
i hele Skagerak-bassenget, økende bekymring
for ulykker og sårbare rekreasjonsområder
for store befolkningsgrupper.
Kilder:
Sandefjord
blad, http://www.sb.no, Larvik
kommune
|