En gruppe skadelidte etter Scandinavian Star var samlet
til møte lørdag 5. januar 2013. Konklusjonen
etter møtet var klar: - Det er ikke akseptabelt
at verken rederansvar eller ildspåsettelse er
uoppklart!
Foto: Kurt Evert Stenbakk
...............................................................................................................
På bakgrunn
av stor oppmerksomhet den siste uken vil vi sende ut
denne informasjonen fra Støttegruppen:
STIFTELSENS INITIATIV:
Det siste initiativet som ligger til grunn for mediaoppmerksomheten,
er fremleggelsen av materiale i regi av en gruppe med
utgangspunkt i
Stiftelsen Etterforskning av Mordbrannen på Scandinavian
Star.
Stiftelsen presenterte
sitt materiale i en pressekonferanse som ble overført
på nettet lørdag 6. april. Det sentrale
poenget er svært sterk dokumentasjon, støttet
av vitneforklaringer, på at brannforløpet
på Scandinavian Star forutsetter bevisst sabotasje
av brannslukkingen - og at det har vært andre
brannstiftere enn Erik Mørk Andersen, som politiet
mente var sannsynlig gjer- ningsperson da etterforskningen
ble henlagt i mars 1991. Brannen forløp fra ca
kl. 0200 natt til lørdag 7. april 1990, og i
halvannet døgn til brannen var endelig slukket
ca kl. 1600 søndag 8. april da skipet lå
i Lysekil.
Stiftelsens sakkyndige
mener at det må ha vært flere brannstiftelser
om bord gjennom helgen. Bare det kan forklare brannforløpet
slik det fremsto. Det pekes særlig på forhold
vedr. brannopp-blussingen i en korridor - hvor et hydraulikkrør
dessuten er brutt. Jeg vedlegger rapporten fra Skansen
Consult fra september 2010 til stiftelsen. Denne rapporten
ble også velvillig stilt til disposisjon for Støttegruppen
ved vår siste gjenopptagelsesanmodning i november
2011. Jeg legger også ved brev fra Pierre Palmberg
i Sweco, som vi mottok for et par dager siden, med sammenfallende
konklusjoner.
VARSLEDE ANMELDELSER:
I tillegg til kravet om gjenopptagelse av etterforskningen,
har stiftelsen varslet mulige politianmeldelser av hhv
Riksadvokaten og den tidligere påtaleansvarlige
ved Oslo politiet. I tillegg til andre spørsmål,
var det massiv pågang fra media for å høre
Støttegruppens kommentarer til det stiftelsen
la frem, og de varslede politianmeldelsene. Jeg ga ubetinget
og full støtte til kravet om gjenopptagelse,
men var samtidig tydelig på at jeg anså
anmeldelsene som en blindgate. Jeg går ikke mer
inn i diskusjonen om dette her, utover å bekrefte
at jeg har mottatt flere negative reaksjoner på
min kommentar til dette punktet. Jeg har imidlertid
også mottatt støtte, og konkluderer at
det er ikke flertall i støttegruppens styre for
å støtte slike politianmeld-elser. Hovedbudskapet
vårt er uansett: Tusen millioner
takk til stiftelsen og dens støttespillere -
og full enighet om gjenopptagelseskravet!
RIKSADVOKATENS
AVSLAG I JANUAR 2012: Støttegruppens siste
gjenopptagelsesanmodning i Norge er datert og sendt
31. mai 2011. Stiftelsen hadde sendt sin begjæring
noen uker tidligere. Støttegruppens begjæring
bygget på følgende hovedpunkter:
- BRANNFORLØPET
1: Sakkyndige
som begrunner at det har vært flere brannstarter
om bord etter Mørk Andersens død
- BRANNFORLØPET
2: Sakkyndige som begrunner at måte brannen
spredte seg bare kan forklares ved at ventilasjonsanlegget
er manuelt styrt i den hensikt å maksimere brannens
utbredelse
- SKIPETS EIER
OG REDER: Støttegruppens omfattende dokumentasjon
på at Scandinavian Star hadde andre eiere og
reder enn det som er lagt til grunn av granskningsutvalget
og domstolene i 1992 - 1993
Vi mottok Riksadvokatens
beslutning i saken i januar 2012. Se vedlegg. Vedtaket
var at Riks-advokaten ikke fant grunnlag for å
gjenoppta etterforskningen. Se særlig på
side 16, hvor Riksadvokaten redegjør for den
såkalte proposjonalitetsvurderingen, hvor konklusjonen
er at behovet for å avklare og etterforske hvorvidt
de sakkyndiges konklusjon om flere brannstarter tillegges
mindre vekt enn den stigmatisering det vil medføre
for besetning fra Sea Escape som vil komme i søkelyset
ved evt nye undersøkelser. Støttegruppen
har navngitt på side 1 i vår gjenopptagelsesbegjæring
hvilke 3 personer fra Sea Escape som Riksadvokaten med
dette har større omsorg for enn vår - og
de omkomnes - rettssikkerhet. Her er kommentaren
som jeg ga på vegne av Støttegruppen i
forbindelse med avslaget: tu.motor.no
HVA NÅ?
Etter Riksadvokatens avslag kom det ny oppmerksomhet
i forbindelse med boken «Dødens seilas
- Scandinavian Star og gåtene» av Kjell
Ola Dahl. Boken var støttet av Fritt Ord. Boken
har bidratt til ny oppmerksomhet. Det siste året
har også stiftelsen fortsatt det viktige arbeidet
med å samle fagfolk i en gruppe med større
slagkraft enn enkeltpersoner har hver for seg. Skipsinspektør
Gisle Weddegjerdes inntreden sammen med Terje Bergsvåg
sist høst har åpenbart vært veldig
positiv for stiftelsens slagkraft.
Støttegruppen
har også vært tydelige på at vi ikke
aksepterer Riksadvokatens avslag. Av hensyn til videre
veivalg, ønsket vi å avklare hvordan berørte
personer og familier ser på engasjementet så
mange år etter mordbrannen. Vi inviterte derfor
til et møte i Oslo i begynnelsen av januar i
år. Vi har ikke kapasitet til å sende ut
post til mange, og er derfor avhengig av tidligere samlede
epostadresser. Dermed er det mange vi ikke når
med direkte henvendelser. Samlingen på Rodeløkka
i januar samlet likevel en bredde av berørte
familier med etterlatte og overlevende. Kjell Ola Dahl
stilte dessuten opp.
Tilbakemeldingen
var helt klar: Kjør på - dere
har full støtte.
Etter dette har
det vært aktivitet som vil føre til konkrete
og godt begrunnede forslag fra Støttegruppen
om kort tid.
HISTORIKK &
BAKGRUNN: Som bakgrunn for å forstå
de stadig tilbakevendende mediaoppslagene om Scandinavian
Star og evt ny granskning, kan det være greit
å ha følgende kortfattede oversikt over
hva som har skjedd tidligere:
Brannkatastrofen
er utløst av 2 straffbare handlinger:
- Drift av skip
som ikke er sjødyktig
- Ildspåsettelsen
Isolert sett så
var den lovstridige driften av Scandinavian Star foreldet
allerede etter 2 år. Brannstiftelsen rammes
av straffelovens § 148 - mordbrannparagrafen
- som har en foreldelse på 25 år.
Da Støttegruppen
i 1994 / 1995 rettet fokuset mot Niels Erik Lunds og
øvrig personkrets rundt International
Shipping Partners som sentrale aktører bak
Scandinavian Star, så var altså deres eventuelle
straffeansvar isolert til bruddene på sjøsikkerhetsloven,
allerede strafferettslig foreldet. Dette var årsaken
til at vi heller pekte på behovet for ny granskningskommisjon,
og nye politiske retningslinjer for skipskontroll. En
granskningskommisjon har som kjent ikke til formål
å avdekke straffeansvar, men fakta i saken - hendelsesforløp
og bakenforliggende årsaker - særlig med
tanke på forebyggende hensikt.
Parallelt arbeidet
imidlertid Mike Axdal i Danmark og Terje Bergsvåg
i Bergen iherdig med søkelys på selve brannstiftelsen.
Enkelte av deres utsagn / konklusjoner kunne ikke Støttegruppen
støtte / ta stilling til - men vi så at
grunnlaget for å konkludere med bare Erik Mørk
Andersen kunne knyttes til brannstiftelsen ble svekket
i styrke. Vår egen kartlegging avdekket en ren
rederimafia, som hadde unndratt sentral informasjon
fra politiets etterforskning og granskningsutvalgets
oppmerksomhet. Dermed måtte vi se den realiteten
i øynene at det kanskje kunne være en sammenheng
mellom de to straffbare forholdene. Spørsmålet
om hvem som hadde vært ansvarlig for operasjonene
av det ikke-sjødyktige skipet, kunne ikke ses
isolert fra brannstiftelsen.
Det var en grunnleggende
mangel ved det norske etterforskningen av brannstiftelsen,
at den ikke hadde korrekt informasjon om eierskapet,
rederansvaret og pengestrømmene knyttet til Scandinavian
Star som grunnlag for etterforskningen.
Delingen av ansvaret
mellom Norge og Danmark vedr etterforskningstema, var
i utgangspunktet basert på en telefaks fra Oslos
politimester Willy Haugli den 10. april 1990 til Danmark.
Det var aldri ment som en bilateral avtale mellom Norge
og Danmark. Etter hvert som Støttegruppen engasjerte
seg for gjenopptagelser av rederansvaret overfor danske
myndigheter, og Axdal / Bergsvåg krevde ny etterforskning
av brannstiftelsen i Norge, ble imidlertid denne arbeidsdelingen
benyttet av myndighetene for å trenere våre
krav. Danske myndigheter sa at de ikke fant noe nytt
i saken, bortsett fra det som angikk brannstiftelsen,
men det var et norsk ansvar. Tilsvarende sa norske myndigheter
at de ikke fant noe nytt utover det som angikk eierforhold,
overdragelse og forsikring, men det var dansk ansvar.
I den norske Riksadvokatens
avslag fra januar 2012, erkjennes det problemer med
ansvars-delingen. Likevel benyttes den samme ansvarsdelingen
aktivt i Riksadvokatens resonnement. Den danske Rigsadvokaten
benytter den samme henvisning til ansvarsdelingen fra
april 1990 i sine kommentarer til media de siste dagene.
Skandinaviske påtalemyndigheter benytter altså
en faks fra Willy Haugli i april 1990, som de selv erkjenner
at er problematisk, som fortsatt begrunnelse for å
sende oss som en pingpongball frem og tilbake over Skagerrak.
Saken er åpenbart
trenert og håndtert i den hensikt å unngå
at det kunne avdekkes andre konklusjoner enn det som
fortsatt er den offisielle parkeringen av Scandinavian
Star i skandinavisk offentlighet. Påtalemyndighetene
søker ikke kunnskap og sannhet, men benytter
juridisk metode i den hensikt å strekke seg etter
ønsket konklusjon - opprettholde status som foreløpig
ikke er rokket:
- Den norske henleggelsen
av brannstiftelsen i mars 1991
- Dommen i dansk
Høyesterett i november 1993 mot kaptein Hugo
Larsen & antatt reder Henrik Johansen og hans
direktør Hans Ole Busch Hansen
For å vise
omfanget av det ideelle arbeidet gjennom mange år,
viser jeg til følgende - listen er ikke fullstendig,
og det kan være noe upresise årstallangivelser:
- 1992 / 1993:
Mike Axdal & Terje Bergsvåg ber Riksadvokaten
om ny etterforskning av brann- stiftelsen
- 1996:
Støttegruppens anmodning til Danmark om etterforskning
/ ny granskning av eier og rederansvaret - endelig
avslag av justisminister Frank Jensen i januar 1997.
Materialet var bygget opp i dialog med styret i Støttegruppen
gjennom hele 1994 og 1995. Svein Erik Fasteng, Torbjøn
Kalberg og undertegnde utførte omfattende research
i denne perioden, da vi også samarbeidet med
Louis Rome, far til den avdøde sangerinnen
om bord - Ruth Rome. Det ble gitt noe informasjon
om arbeidet i forbindelse med 5-års markeringen
som Støttegruppen arrangerte i april 1995.
Den første offentlige markeringen av at det
ble stilt spørsmål ved eier- og rederansvaret
for Scandinavian Star, ble presentert av bladet Vi
Menn i 1995. Se vedlegg.
- 2000 / 2002:
Axdal / Bergsvåg med ny gjenopptagelsesbegjæring.
Etter den norske Riksadvokatens avslag på denne,
men erkjennelse av ny info om eierforhold - besluttet
Støttegruppen å gå til Danmark
på nytt.
- 2002:
Støttegruppen sender ny gjenopptagelsesanmodning
til Danmark - saken går helt til Justisministeren
- 2010:
Mike Axdals engasjement i Danmark skaper et trykk
i Folketinget for ny granskning. Justisministeren
får kontroll på situasjonen ved å
be Riksadvokaten om et notat vedr hva som evt er nytt
i saken. Dette begrunnet Støttegruppens
3 gjenopptag-elsesanmodning til Danmark. I denne
fasen ble også stiftelsen etablert av Terje
Bergsvåg, Erling Hansen og Arne Steen, og sendte
sine synspunkter til Danmark. Axdal og Bergsvåg
hadde på dette tidspunkt skilt lag, men også
Mike Axdal fulgte opp i Danmark. Det er viktig å
merke seg at det moment som nå er i saken åpenbart
ikke hadde vært til stede uten Mikes utrettelige
innsats i Danmark i årene frem til Justitsministeriets
bestilling i april 2010.
- Rigsadvokatens
tilbakemelding ble - kritikkverdig - ikke sendt
til oss, men presentert i en pressemelding den 9.
desember 2010. Først etter purringer pr post
mottok vi Rigsadvokatens
vurderinger i brev i februar 2011:
- 2011 / 2012:
Støttegruppens og stiftelsens begjæring
om ny etterforskning i Norge.
Denne gjennomgangen
representerer bare et lite utsnitt av alt som har skjedd
i perioden. Etter avslaget i Danmark i 1997, publiserte
Bergens Tidende og Jyllandsposten i fellesskap en omfatt-ende
dokumentasjon på tette bånd fra Scandinavian
Star til selskaper, skip og personnettverk kontrollert
av Niels-Erik Lund. Konklusjoner vedr. brannstiftelsen
var ikke en del av det materialet, men innsatsen til
journalist Tron Strand i Bergens Tidende og Erik Eisenberg
i Jyllandsposten har vært uvurderlig for den erkjennelsen
som i dag foreligger av mangelfull oppklaring av ansvarsforholdene.
Det er et paradoks
at danske anklagemyndigheter fortsatt hevder at det
ikke foreligger noe ny informasjon om ansvaret for driften
av Scandinavian Star, samtidig som det premissgrunnlaget
Støttegruppen har bygget opp, i dag former norske
utredninger om skatteparadis, skjult eierskap, bekvemmelighetsflagg
og hemmelig eierskap.
Sjekk boks 3.4 midt
på denne siden i utredningen / NOU fra 2009 om
skatteparadis:
Tilsvarende på
side 49 & 50 i denne rapporten fra Kapitalflujktutvalget
i juni 2009:
http://www.regjeringen.no/pages/2207147/skatteparadis.pdf
Fra Sjømannsforbundets
foredrag om sjøfolks rettigheter:
http://taxjustice.no/ressurser/hemmelighold-truer-arbeidstakers-rettigheter
Referat fra konferanse
ved Handelshøyskolen i fjor om hemmelighold:
http://www.bt.no/nyheter/okonomi/--Eliten-er-tjent-med-hemmelighold-2800390.html
Det er oppsiktsvekkende
at danske myndigheter sier at intet er nytt, mens statsråd
Erik Solheim i den norske regjeringen i juni 2009 uttaler
at: - Scandinavian Star"-ulykken er et godt eksempel
på hvordan skatteparadiser skjuler eierskap og
dermed gir mulighet for å komme seg unna både
erstatningsansvar og straff. Til
dags dato vet ingen hvem som eide båten.
Jeg avslutter denne
oppsummeringen med kommentaren som er lagt ut på
Støttegruppens hjemmesider sist helg, om opplevelsen
av å ha våre egne
myndigheter som motpart.
Vi håper dette
gir et innblikk i bakgrunnen for de mange oppslagene
den siste uken, og håper at Støttegruppen
har bredest mulig oppslutning blant skadelidte i 1990
for det arbeidet som fortsatt gjøres, 23 år
etter katastrofen.
Denne meldingen
er sendt ut etter samråd med webansvarlig Kurt
Evert Stenbakk i styret for Støttegruppen
Beste hilsen fra
Jan Halvor Harsem, Asker, for styret
Tlf.:
0047 66 900451
0047 95 771199
...............................................................................................................
Faximilie
Aftenposten søndag 7. april 2013:
|